Institute of Information Theory and Automation

You are here

Bibliography

Thesis

Traffic Flow Control Management

Homolová Jitka

: CTU, (Praha 2007)

: CEZ:AV0Z10750506

: 1F43A/003/120, GA MDS

: traffic flow control

(eng): This thesis aims to bring a general concept of a hierarchical feedback traffic-flow control system for urban areas, which requires design of system hierarchy, modelling and formulation of optimization criterion. Models used to determine the suitable control actions are suggested as the macroscopic ones. The state-space models consist of the traffic flow conservation equation and the linear approximation of relation between other traffic-flow characteristics. The Kalman filter is used for the state correction. The traffic model was designed on condition of the known model parameters and the adequate measurement in the modelled area. The control task is designed as dynamic control task on rolling horizon using linear programming as the optimization method. The suggested control criterions aim to improve the current traffic situation in the area. At the local level, it minimizes and balances all queues in the modelled microregion.

(cze): Tato disertační práce přináší základní koncept hierarchického zpětnovazebního řídicího systému pro řízení dopravních toků v městských oblastech. Práce zahrnuje především návrh hierarchie systému, modelování a návrh řídicích strategií. Modely pro navrhované řízení jsou makroskopické. Navržené stavové modely jsou tvořeny základní rovnicí zachování dopravního toku a lineární aproximací vztahu mezi dalšími dopravními charakteristikami. Pro korekci odhadu stavu je použit Kalmanův filtr. Dopravní model byl sestrojen za podmínky znalosti jeho parametrů a dostatečného měření dopravních charakteristik v oblasti. Úloha řízení je koncipována jako dynamické řízení na horizontu s využitím lineárního programování coby optimalizační metody. Navržené řídicí kritérium má za cíl vylepšit stávající dopravní situaci v oblasti. Na lokální úrovni kritérium minimalizuje a vyrovnává délky kolon v mikrooblasti, horní řídicí vrstva vyrovnává celkové množství vozidel uvnitř mikrooblastí.

: BB

2019-01-07 08:39